"Min nye rolle som leder" - Balancen i lederskabet

Sådan finder du den følelsesmæssige balance i lederskabet

Forestil dig, at din virksomhed står overfor at skulle outsource nogle opgaver til en underleverandør i udlandet.

Som leder er du ikke vild med den beslutning, som topledelsen har truffet. Det går ud over kvaliteten af arbejdet. Det bliver besværligt at implementere. Hvis det var dig, der kunne bestemme, var den aftale aldrig gået igennem. Du er i det hele taget lidt led ved hele situationen.

Dine medarbejdere lufter deres frustration til jeres afdelingsmøde. De er bange for, at flere opgaver vil blive outsourcet, og hvad så med deres arbejde? En af medarbejderne vender sig mod dig og spørger: "Hvad er din holdning?"

Hvad svarer du? Viser du dine rigtige følelser og giver medarbejderne ret? Eller tager du topledelsens parti og forklarer alle fordelene ved beslutningen (igen)?


Mellemlederens evige udfordring

Er du ny mellemleder, har du sikkert oplevet situationer som ovenstående. Du skal finde balancen imellem lederne over dig, der kræver eksekvering af strategien, og medarbejderne under dig, der forventer råd og støtte til deres arbejde. Samtidig med at du skal bevare dig selv. Dine medarbejdere forventer, at du er deres nærmeste talerør til den øverste ledelse, og at du taler deres sag i konflikter.

Det er en udfordrende situation, som du ikke skal undervurdere.

Ifølge en undersøgelse fra Djøf er mellemledere en særligt presset ledergruppe, fordi de ikke alene skal levere økonomiske resultater til topledelsen, men også skal sørge for at holde medarbejderne under dem glade og tilfredse (https://www.djoefbladet.dk/nyheder/2014/6/toplederne-glemmer-mellemledernes-balance.aspx).

Hvordan finder du balancen i den rolle? Hvornår kan du vise dine følelser - og hvornår kan du ikke?


Når du skal holde igen med dine følelser

Mit vigtigste råd til dig er: Vær loyal over for ledelsen. Det er dem, der er din arbejdsgiver.

Det betyder, at du i en situation som eksemplet med outsourcing ikke kan tale dårligt om topledelsens beslutning over for dine medarbejdere. Det kan være fristende, men du kommer til at skyde dig selv i foden med et haglgevær. For det er stadigvæk dig, der skal føre beslutningen ud i organisationen og få dine medarbejdere til at handle efter den. Det er den forventning, der er til dig, når du bliver en del af en ledergruppe. Og medarbejderne vil ikke forankre eller implementere noget som helst, hvis du selv tøver eller viser utilfredshed.

Dog skal du selvfølgelig tale medarbejdernes sag, når det giver mening - fx på møder i ledergruppen. Fortsætter vi eksemplet, kunne du bede om at få bekræftet hos ledelsen, at beslutningen om outsourcing ikke vil betyde nedlæggelse af stillinger. Måske bliver der ligefrem frigivet tid hos medarbejderne til at løse nogle andre, mere strategiske opgaver. Det har du brug for at kunne fortælle dine medarbejdere, fordi de er bange for at miste deres arbejde.

Dine medarbejdere må aldrig komme i tvivl om, hvor din loyalitet og dit ansvar ligger. Du er først og fremmest deres leder. At gemme dine følelser lidt væk kan være svært for dig som person, men det vil gøre din lederrolle lettere.

På samme måde bør du holde igen med at vise dine følelser, hvis du bliver skyld i en medarbejders krise. Fx kan du ved en opsigelse være ked ad det - men det må du ikke vise den medarbejder, det drejer sig om. Du kan ikke opsige med den ene hånd og trøste med den anden. Det gør situationen endnu mere ubehagelig, end den er i forvejen. Både for medarbejderen og for dig selv.

Forsøg som hovedregel at holde dig så neutral som muligt i situationer, som er meget følelsesladede for dine medarbejdere.

Men vil det sige, at du skal pakke dine egne, ægte følelser helt væk, så snart du bliver leder?

Nej. Slet ikke.


Når du kan vise lidt mere af dig selv

Følelser er drivkraften i meget af det, du gør som leder: bygger tillid, styrker relationer, skaber fokus, træffer svære beslutninger og lærer af fejl. Når der ligger følelser bag dine ord, inspirerer og motiverer du dine medarbejdere. Så vær ikke bange for at vise dine positive følelser, som skaber gnist hos folk omkring dig.

Du vil også komme i siutationer, hvor du bliver nødt til at bruge dine mest empatiske evner. Når en medarbejder har brug for din støtte, hvis de fx skal skilles, eller et familiemedlem dør, så fokusér på at lytte, og vis din egen sårbarhed. Står en medarbejder på dit kontor og græder, så udvis omsorg og støtte. Det vil dine medarbejdere ikke opfatte uprofessionelt, men derimod respektere.

De følelser, du skal være varsom med, er fx vrede og tårer. Vrede kan føre uheldige ord med sig, som sætter sig dybt i dine medarbejdere, og tårer kan gøre både dig selv og dine kolleger ubehagelige til mode. Er du født med lidt temperament, kan det godt være en udfordring. Kan du mærke, at følelserne er ved at tage overhånd, så tag derfor en time-out til at køle ned.

Er du enige i mine betragtninger, eller har du kommentarer? Så skriv endelig til mig.

Mange hilsner

Marlene