Stress - grib ind, før det går galt

Kære leder:

Hvordan griber du ind, før din medarbejder bliver sygemeldt med stress?

Sygefraværet grundet arbejdsbetinget stress koster de danske virksomheder 27 mia. kroner om året ifølge tal fra Stressforeningen.

27 mia. kroner. Om året. Det er samme pris som ca. 4 nye supersygehuse.

Der er mange årsager til, at stress er blevet så udbredt en sygdom, der koster samfundet milliarder af penge. Men en af årsagerne ligger hos lederne i de danske virksomheder: De er simpelthen ikke gode nok til at fange deres medarbejdere, før de bliver sygemeldt.

Ledere reagerer for sent på medarbejdernes stress

Ingen leder ønsker, at deres medarbejdere går ned med stress og bliver sygemeldt. Alligevel reagerer for få ledere i tide. De handler først, når skaden er sket. Her støtter og hjælper de, og mange virksomheder tilbyder medarbejderne professionel hjælp til at komme op igen.

Men på det tidspunkt er medarbejderen allerede røget ud over kanten, og det kan tage måneder, før medarbejderen er tilbage på arbejde igen.

Det har vidtrækkende konsekvenser på både det personlige og kollegiale plan og for hele virksomheden:

  • Stress slider på medarbejderens selvværd. En stressperiode er noget af det mest ubehagelige, en medarbejder kan blive udsat for. Udover at man bliver ramt af træthed og modløshed kan stress medføre angst og depression. Din medarbejder bliver enormt sårbar, fordi enkle opgaver pludselig virker uoverskuelige. Det slider på selvværdet, som kan tage lang tid at bygge op igen.
  • Virksomheden betaler også prisen. Det koster virksomheden tusindvis af kroner at have en medarbejder sygemeldt, og der vil være mange opgaver, der enten skal varetages af kollegaerne, en vikar, eller også bliver de slet ikke løst.
  • Kollegerne bliver usikre og skal løbe hurtigere. Når en medarbejder i afdelingen bliver sygemeldt, øges presset på de tilbageværende kolleger, og stemningen ændrer sig. De kan sidde med tanker som "Hvorfor skal jeg løbe hurtigere?" og "Jeg tror også, jeg kaster håndklædet i ringen". I værste fald kan én sygemelding fører en bølge af stresstilfælde med sig.
  • Medarbejderens familie bliver hårdt presset. Mange af dem, der går ned med stress, er kvinder mellem 30 og 39 år, som ofte har familie og hus at passe. Her giver en sygemelding ekstra pres på at få familien til at hænge sammen.

Det er vi nødt til at lave om på. Det begynder med, at du som leder anerkender, at du kan have behov for hjælp til at hjælpe dine medarbejdere med at forebygge stress på arbejdspladsen.

Hvad gør du som leder, når en medarbejder udviser stress-symptomer?

I mit tidligere job som leder i en stor it-virksomhed så jeg en del medarbejdere blive sygemeldt med stress. En af medarbejderne var en stærk person - vi kan kalde hende Lene - som udstrålede gå-på-mod og overskud. Lene var en af de typer medarbejdere, der kan kapere store mængder arbejde, og som man som leder har svært ved at undvære.

Udadtil levede Lene op til forventningerne: Hun nåede de høje mål og klarede alt på hjemmefronten med tre børn og en mand, der også arbejdede meget og rejste ofte. Logistikken lykkedes med benhårde fravalg, som gav hende dårlig samvittighed over for sine børn. Men Lene fik også dårlig samvittighed over for kollegerne, når hun planlagde skolehjemsamtaler og legeaftaler, mens hun var på arbejde.

Kunne Lenes leder se, hvor hun var på vej hen?

Han kunne i hvert fald se et menneske, der blev mere og mere slidt. Hun blev tyndere. Hendes øjne flakkede, og hun havde svært ved at fokusere i en samtale. Og i uenigheder reagerede hun kraftigt, hvilket ellers ikke lignede hende.

Denne leder tog ansvar og forsøgte at tale med Lene om det, han observerede. Men hun slog det hen, og derfor blev ikke gjort mere ved sagen, før hun blev sygemeldt.

Pointen med historien om Lene er denne:

Jeg tror på, at du som leder godt ved, hvilke af dine medarbejdere som er i risiko for at blive sygemeldt. Men kan du tackle det alene, og ved du, hvad der skal til, for at din medarbejder ikke ender i samme situation som Lene?

Som leder er du nødt til at gribe ind langt tidligere, før vi kan ændre stress-statistikken

Det er, når medarbejderen udviser symptomer på stress, at vi er nødt til at sætte ind. Det er ikke nok at støtte og tilbyde rådgivning, når medarbejderen allerede er faldet og skal sygemeldes. Som leder skylder du dig selv, virksomheden, din pressede medarbejder og alle dem, du har ansvaret for, at gribe ind tidligere.

Jeg vil gerne hjælpe dig med at hjælpe dine medarbejdere ved at tilbyde dem sparring og dialog med en professionel. Sådan at de i tide kan blive rustet med værktøjer og teknikker til at styre uden om kanten.

Men hvorfor bruge professionel hjælp til forebyggelse?

For det første fordi jeg ved fra egen erfaring, hvor svært det er som især ny leder at få øje på medarbejdernes symptomer og sætte den nødvendige tid og opmærksomhed af til at forebygge stress.

For det andet fordi stress kan forårsages af nogle personlige issues, som medarbejderen ikke har lyst til at involvere dig som leder i. Derfor kan der være god mening i at bruge en ekstern professionel til formålet.

Lad os sammen sikre, at dine medarbejderes sygemelding ikke bliver til virkelighed. Det sparrer både virksomheden penge og øger medarbejdernes trivsel. Tag fat i mig, og lad os tage en dialog om, hvordan jeg kan hjælpe dig med at støtte dine medarbejdere i tide.

Mange hilsner

Marlene